تیدال

تیدال چیست و چطور کار می کند ؟

By جولای 18, 2020سپتامبر 27th, 2020No Comments
تیدال چیست ؟

مشهورترین سرویس های پخش آنلاین مشترکات زیادی با هم دارند. اپل موزیک، اسپاتیفای، آمازون موزیک، پاندورا، گوگل پلی موزیک، همه تصمیمات مشابهی در مورد انتخاب موسیقی و کیفیت آن دارند، این فقط بستگی به شما دارد که پلتفرم مورد ترجیح خود را انتخاب کنید.

از سوی دیگر، تیدال (Tidal) نوآوری دارد. ساختار بیزینس تیدال طوری است که بر هنرمندانی که کنترل بیشتری بر روی پلتفرم دارند تاکید بیشتری می کند، و تیدال کیفیت صوتی بالاتری را در مقایسه با برندهای مشهور ارائه می کند. ما تمام جزییات درمورد اینکه این سرویس چگونه کار می کند را در اختیار داریم، بنابراین شما به زودی خواهید دانست که با چه سرویسی قرار است کار کنید.

تیدال چیست؟

تیدال چیست؟

تیدال یک سرویس اشتراک پخش آنلاین موزیک با کاتالوگی مشتمل بر 60 میلیون آهنگ است که برخی از آن ها انحصاری هستند. این سرویس همچنین انواع پادکست، موزیک ویدیو، کنسرت های زنده ضبط شده ، و لیست های پخشی که به طور حرفه ای تنظیم شده اند را دربرمی گیرد. مانند اکثر سرویس های پخش آنلاین ، این سرویس نیز در دستگاه های گوناگون از جمله کامپیوتر،تلفن های هوشمند،تبلت ها،اسپیکرهای هوشمند و پلتفرم هایی مانند اپل تی وی و اندروید تی وی، قابل دسترسی است .اما دو مولفه ی اصلی وجود دارد که باعث می شود تیدال در فضای پخش آنلاین موسیقی برجسته باشد.

اول اینکه، تیدال متعلق به یک گروه از موزیسین هاست نه متعلق به یک شرکت. در حال حاضر این سرویس، آلیسیا کیز،آرکد فایر( وین باتلر و رجین شسانه)،بیانسه، کلوین هریس، کلیفورد هریس، کلدپلی، دفت پانک، ددماو 5 ، جک وایت، و چند هنرمند دیگر را در لیست صاحبان معرفی کرده است.

تیدال اظهار داشته است که این ساختار مالکیت نه تنها به ارائه ی بهتر موزیک و رویداد های منحصر به فرد به اعضایش کمک می کند، بلکه باعث می شود به هنرمندان پول بیشتری پرداخت شود. تیدال مدعی است که ” بالاترین میزان درآمد را در قبال حق امتیاز به سازندگان موسیقی از هر سرویس پخش آنلاین پرداخت می کند، و نرخ های برابری به هنرمندان  پرداخت می شود بدون توجه به اینکه آن ها برای یک برند معروف خوانده اند، برای یک برند کمتر شناخته شده ، یا اصلا برای برندی نخوانده اند”.

دوم اینکه، علاوه بر سطح پایه اشتراک پرمیوم تیدال که به شنوندگان اجازه می دهد تا آهنگ را در 320 کیلوبایت برثانیه (با کیفیت مشابه با چیزی که اسپاتیفای ،اپل موزیک، و دیگران ارائه می دهند) پخش کنند، تیدال یک گزینه ی “های فای” گران قیمت تر دارد که کل کاتالوگ را به صورت آهنگ های بدون افت کیفیت ، کیفیت صوتی مشابه با سی دی ارائه می کند، و یک کاتالوگ محدود از موزیک باکیفیت دارد که سرآمد تیدال نامیده می شوند. برای مدتی، این امکان تیدال را یکی از دو سرویس پخش آنلاین با کیفیت در میان مشترکان ایالات متحده ساخته بود( دیگری کوبوز بود) . با این حال، از سپتامبر 2019 ، آمازون موزیک نیز با سرویس آمازون موزیک اچ دی خود دو کیفیت مشابه با سی دی و وضوح صوتی بالا را ایجاد کرد.

تیدال و آمازون موزیک اچ دی، برای دستیابی به عنوان با کیفیت ترین سرویس پخش آنلاین با هم رقابت می کنند. ما در این جا به تفاوت های آن ها می پردازیم .

تیدال چقدر هزینه دارد و چه چیزهایی در خود دارد؟

تیدال دو سطح دارد: پرمیوم و های فای. هزینه ی هرسطح بستگی به این دارد که آیا برای یکی از تخفیفات تیدال واجد شرایط هستید یا نه. هیچ سطح اشتراک رایگانی وجود ندارد، اما تیدال یک نسخه ی آزمایشی رایگان  30 روزه به مشترکان جدید ارائه می دهد، و برای یک مدت محدود شما می توانید کل اشتراک شش ماه را با 4 دلار خریداری کنید، و درمورد سطح های فای هم این امر امکان پذیر است.

طرح پرمیوم به شما دسترسی به آهنگ های نامحدود و بدون تبلیغات در چندین دستگاه و همچنین دسترسی به رویدادهای زنده ی انحصاری تیدال ایکس را می دهد.

شما می توانید لیست های پخش جدید بسازید، لیست های پخش از پیش ساخته شده را وارد کنید، و آهنگ ها و ویدیوها را برای شنیدن و دیدن به صورت آفلاین، دانلودکنید.

اشتراک های فای تمام امکانات پرمیوم را به شما می دهد ، اما با این تفاوت که برای تمام آهنگ های پخش شده با استفاده از FLAC 16bit/44.1kHz ،کیفیت بدون افت مشابه با سی دی را ارائه داده ، و دسترسی به فایل های ضبط شده ی سرآمد تیدال با وضوح صوتی بالا را ممکن می سازد.

این سطح اشتراک همچنین انتخاب تعداد محدودی از Sony 360 Reality Audio و Dolby Atmos Music tracks را ممکن می کند. (درمورد این فرمت ها بعدا صحبت خواهیم کرد).

یک اشتراک تیدال شخصی، بدون درنظر گرفتن طرح آن، به شما اجازه می دهد تا در یک زمان واحد یک آهنگ را در یک دستگاه پخش کنید(حالت آنلاین)؛ با این حال در حالت آفلاین می توان از پنج دستگاه به طور همزمان استفاده کرد. طرح های خانوادگی به شما 6 حساب کاربری تحویل می دهد.

طرح های فردی

  • پرمیوم: 10 دلار در ماه
  • های فای: 20 دلار در ماه

با توجه به مشکلات پرداخت دلاری و تحریم های ایالات متحده امریکا ، امکان خرید اکانت های تیدال در ایران وجود ندارد، پارسی اکانت راه حل این مشکل در ایران می‌باشد. شما می‌توانید با استفاده از امکانات وب سایت پارسی اکانت اکانت های فایل تیدال را با قیمتی بسیار ارزان تر از قیمت دلاری تهیه کنید. قیمت های تصویر زیر ممکن است بروز نباشد، در صورت علاقه برای خرید اکانت تیدال روی تصویر زیر کلیک کنید.

قیمت اکانت تیدال های فای

برای دریافت آخرین قیمت به صفحه خرید اشتراک پریمیوم تیدال مراجعه کنید.

سرآمدهای تیدال چطور کار می کند؟

سرآمدهای تیدال چطور کار می کند؟

سرآمدهای تیدال کلکسیونی از آهنگ هاست که می تواند با استفاده از کدک MQA با وضوح صوتی بالا پخش شود. این کلکسیون با وضوح صوتی 24-bit/96KHz که مشابه با فایل های بدون افت کیفیت FLAC  است شروع می شود، اما کدک MQA فشرده سازی خاصی انجام می دهد که به طور چشمگیری پهنای باند موردنیاز برای پخش آنلاین چنین فایل با کیفیت بالایی را کاهش می دهد.

این همان جایی است که ویژگی وضوح صوتی بالای تیدال ، آن را از کوبوز و آمازون موزیک اچ دی متفاوت می سازد. هر دو سرویس اخیر از FLAC 24-bit/96kHz استفاده می کنند تا صوت با وضوح بالا را تحویل دهند و این فایل ها سنگین هستند. اگر شما می خواهید آهنگ با وضوح بالا را با استفاده از داده ی اینترنت موبایل پخش کنید (و داده ی نامحدود ندارید) تیدال شما را قادر می سازد تا قبل از عبور کردن از آستانه ی مصرف تان آهنگ های بیشتری پخش کنید.

برای گوش دادن به سرآمدهای تیدال با کیفیت عالی، شما به یک دستگاه و نرم افزار نیاز دارید که فرمت MQA را پشتیبانی کند. اپلیکیشن تیدال برای آی او اس ، اندروید، و سیستم عامل های کامپیوتری نقطه ی راحتی برای شروع است، اما برای دستیابی به یک تجربه ی شنیداری ناب، بهتر است به دنبال یک سیستم صوتی شخص ثالث باشید که با تیدال/MQA سازگار باشد، مثل Blue Sound ، Meridian یا Roon .

به خاطر داشته باشید که، کیفیت صوتی با وضوح بالا بسیار بستگی به آخرین تکه ی زنجیره ی تحویل صوت دارد، یعنی مبدل دیجیتال به آنالوگ ، تقویت کننده، و اسپیکرها/هدفون ها. اگر هرکدام از این اجزاء کیفیت بالایی ندارند یا با صوت با وضوح بالا سازگاری ندارند، شما از تجربه ی کامل شنیدن صدای با وضوح بالا بی نصیب خواهید ماند.

Sony 360 Reality Audio چیست؟

Sony 360 Reality Audio، یک فرمت جدید صدای فراگیر موزیک است که برای اولین بار در نمایشگاه گجت و فناوری جهان(CES) در سال 2019 شروع به کار کرد. این فرمت از صداهای مبتنی بر شی درمیان چندین کانال استفاده می کند، بسیار شبیه به Dolby Atmos Music. برای طرفداران موسیقی، این فرمت تجربه ی صوتی واقعی گراتری ارائه می دهد که به نظر می رسد سونی آن را واقعی تر به نمایش می گذارد، سونی به شما احساس شرکت کردن در یک شوی زنده را می دهد، حتی درمورد آهنگ های ضبط شده در استودیو.

تیدال، Sony 360 Reality Audio را در 29 اکتبر 2019 به فرمت های قابل پشتیبانی اش افزوده است.گرچه تنها حدود 1000 قطعه آهنگ 360 RA در حال حاضر وجود دارد، که شمار آن درحال افزایش است. برای تجربه ی این فرمت جدید ، تمام چیزی که لازم دارید، اپلیکیشن تیدال، عضویت سطح های فای، و مجوعه ای از هدفون هاست. برای یک تجربه ی همه جانبه ، سونی هدفون های جدیدش را را همراه با اپلیکیشن اتصال هدفون اش توصیه می کند که می تواند به خوبی صدای 360 را تنظیم کند.

آهنگ Dolby Atmos چیست؟

آهنگ Dolby Atmos یک سیستم صوتی مبتنی بر شی است که در سینماها و نمایش خانگی استفاده می شود تا تجربه ی شنیداری همه جانبه و باورنکردنی را پدید آورد، اما این سیستم صوتی برای آهنگ های زنده و ضبط شده در استودیو سازگار شده است.

از دسامبر سال 2019 تاکنون، می توانید به مجموعه ای از آهنگ های دالبی در های فای تیدال از دسته ی موسیقی جهانی و موسیقی هشداردهنده دسترسی داشته باشید. شما به یک دستگاه اندروید سازگار با صدای دالبی نیاز دارید، مثل یک گوشی هوشمند یا تبلت جدید تا بتوانید این آهنگ ها را بشنوید. پشتیبانی دستگاه های بیشتر در آینده انتظار می رود.

آیا می توانم از طریق تیدال آهنگ بخرم؟

آیا می توانم از طریق تیدال آهنگ بخرم؟

بله. علاوه بر سرویس پخش آنلاین، تیدال یک فروشگاه موسیقی دارد که فایل دانلودی آهنگ ها و آلبوم ها را می فروشد. قیمت ها باتوجه به هنرمند آن و نیز نوع فایل به طور قابل توجهی متغیر است. هر آلبوم یا قطعه ی آهنگ می تواند با کیفیت 320 کیلیوبایت بر ثانیه با فرمت mp3 و یا با فرمت FLAC 16bit/44.1kHz بدون افت کیفیت دانلود شود، اما در حال حاضر گزینه ی دانلود با وضوح بالا وجود ندارد.

شما نیاز نیست که حتما یکی از مشترکان تیدال باشید تا بتوانید از فروشگاه تیدال موزیک بخرید، اما باید یک اکانت رایگان بسازید تا آهنگ های خریده شده را در آن نگه دارید.

چه اسپیکر، دستگاه و نرم افزاری با تیدال کار می کند؟

با یک اشتراک فعال تیدال، شما گزینه های زیادی برای شنیدن یا تماشای محتوای تیدال دارید.

تیدال نرم افزارش را برای استفاده در موارد زیر آماده کرده است:

  • دستگاه های آی او اس
  • دستگاه های اندروید
  • دستگاه های روکو
  • مک و کامپیوترها
  • اپل تی وی
  • اندروید تی وی
  • آمازون فایر تی وی
  • تلویزیون های هوشمند سامسونگ (از سال 2017 و جدیدتر)

اپلیکیشن های موبایل تیدال همچنین با دستگاه های کروم کاست برای پخش صوت و ویدیو سازگارند.

اپلیکیشن های تیدال

پشتیبانی گسترده ای از سرویس موزیک تیدال در سیستم های صوتی شخص ثالث مانند سونوس، دنون HEOS ، بلو ساند، موزیک کاست یاماها ، و غیره وجود دارد.

در داخل اپلیکیشن های مختص این سیستم ها، تیدال می تواند به عنوان منبع پخش آنلاین موزیک با استفاده از ورود به ایمیل حساب تیدال تان و پسورد آن افزوده شود.

شما همچنین می توانید محتوای تیدال را در پخش کننده های مدیای مشهور یا نرم افزار سرور مانند Plex و Roon ادغام کنید، علاوه براین یک گزینه ی اضافه نمودن تیدال در Kodi هم وجود دارد.

یک حوزه که تیدال کمی در آن ضعف دارد پشتیبانی از اسپیکرهای هوشمند است. در سال 2018، تیدال پشتیبانی از اکو لاین آمازون مرتبط با اسپیکر های هوشمند را افزود، اما تیدال این کار را با استفاده از یکی از مهارت های الکسای آمازون انجام داد، نه با پیوستن به لیست سرویس های موزیک قابل پشتیبانی در داخل اپلیکیشن اصلی الکسا.

تنها راه پخش تیدال در هوم پاد اپل، از طریق ایرپلی در دستگاه های آی او اس تان است. این درمورد هوم لاین گوگل مرتبط به اسپیکرهای هوشمند نیز به همین صورت است. شما می توانید تیدال را از طریق اپلیکیشن موبایل در آن ها پخش کنید، اما هیچ پشتیبانی محلی از تیدال وجود ندارد، بنابراین شما نمی توانید با گفتن “هی گوگل، Nipsey Hussle را در تیدال پخش کن”آهنگ پخش کنید. در دو اسپیکر هوشمند سونوس، سونوس یک و سونوس پرتو، شما یک انتخاب بین استفاده از دستیار گوگل و الکسا دارید. اگر دسترسی صوتی به تیدال برای تان اهمیت دارد، مجبور خواهید بود که الکسا را اجرا کنید (با مهارت تیدال) ، چون دستیار گوگل در سونوس درحال حاضر تیدال را پخش نمی کند.

افزونه های تیدال

خارج از کاتالوگ گسترده ی موزیک، تیدال برخی امکانات افزایشی قابل توجهی نیز ارائه می دهد.

لیست های پخش

شما می توانید لیست های پخش شخصی تان را با آهنگ های تیدال بسازید، ویرایش کنید و آن ها را حذف کنید.با استفاده از یک ابزار شخص ثالث به نام ساندایز، شما می توانید لیست های پخش تان را از سرویس های موزیک دیگر مانند اپل موزیک، اسپاتیفای، و گوگل پلی موزیک وارد کنید. تیدال همچنین مجموعه لیست پخش های خودش را که براساس حال و هوا و سبک تنظیم می کند، منتشر کرده و آن ها را تغییر می دهد. حال و هوا اغلب براساس فعالیت تعیین می شود، مثل رانندگی، تمرکز، استراحت، یا جشن، درحالیکه سبک ها،دسته بندی های قدیمی تری هستند، مانند رقص، متال، جاز، و رپ.

اما مزیت بسیار خوبی در لیست های پخش دست ساز وجود دارد.آن هم اینکه این لیست ها چیزی بیش از مجموعه ای از آهنگ ها هستند که برحسب سبک یا حال و هوا دسته بندی شده اند، آن ها آموزش موسیقی هستند. هرکدام از آن ها به همراه توضیحاتی به طولانی یک مقاله آورده می شوند، مانند تاریخچه ی بلو نوت توسط ایوان هاگا،که 5 لیست پخش شخصی را شامل می شود. تیدالِ در حال ترقی یک لیست پخش دست ساز است که هنرمندان نوظهور را که ممکن است در میان شنوندگان کمتر دیده شوند، به نمایش می گذارد.

مقالات و مصاحبات

مقالات و مصاحبات تیدال

مجموعه مقالات و مصاحبه های تیدال درست به اندازه ی لیست پخش های دست ساز آن تاثیرگذارند.این مجموعه ها فقط اخبار داغ پیرامون آخرین اتفاقات نیستند ،این پست ها توسط کسانی که به بهترین شکل موزیک را می شناسند نوشته شده اند: موزیسین ها،تهیه کنندگان، و ژورنالیست های باتجربه.

پادکست ها

تیدال چندین پادکست صوتی را ارائه می دهد، با این حال تیدال یک مجموعه ی پادکست بسیار کوچک در مقایسه با سرویس هایی مثل اسپاتیفای دارد. به عبارت دیگر ، تیدال شماری از پادکست های ویدیویی ارجینال نیز تولید می کند، مانند سطح بعد با جرج برنال، و   Live at Made in America 2018.

ویدیوها

وقتی صحبت از ویدیوها به میان بیاید، تیدال در این حوزه واقعا می درخشد. با بیش از 250 هزار موزیک ویدیو، ویدیوهای ضبط شده از کنسرت های زنده، و شوهای خاص مانند ستایش شاهزاده، پیش نویس خشن، و برش های تازه، ارزش این را دارد که اپلیکیشن تیدال را در یک دستگاه نمایش ویدیو مانند اپل تی وی یا اندروید تی وی دانلود کنید تا بتوانید این ویدیوها را در صفحه ی نمایش بزرگ تجربه کنید و لذت ببرید.

ترکیب من

ترکیب من، پاسخ تیدال به الگوریتم توصیه کننده ی اسپاتیفای است. بعداز چند روز مشاهده ی اینکه شما چه چیزهایی را برای گوش کردن دوست دارید، تیدال تا 6 لیست پخش ترکیبی من می سازد که از هنرمندان و آهنگ هایی که از آن ها بیشترین میزان پخش را داشته اید پر می شود، درحالیکه ادغام سازی، آهنگ های جدید را از سبک های مطابق پیشنهاد می داد. اگر شما مایلید طرفدار یک سبک موسیقی باقی بمانید، ممکن است تنها یکی از این لیست های پخش را دریافت کنید، اما اگر سلیقه ی شما مختلط است ، لیست های پخش بیشتری دریافت خواهید کرد، و به شما شانس ماندن در یک سبک موزیک و در عین حال درمعرض آهنگ های جدید همان سبک قرارگرفتن را می دهد.

اعتبار تعاملی

اعتبار تعاملی تیدال

اعتبار تعاملی که در جولای 2019 معرفی شد، یک روش جدید برای کاوش آهنگ مورد علاقه تان و به طور خاصی  افرادی که آن را ساخته اند، دراخیارتان می گذارد. در صفحه ی متعلق به هر هنرمند یک لیست از آهنگ ها و آلبوم ها وجود دارد که می تواند براساس ترانه سرا،موزیسین،یا محصول، فیلتر شود. نام هرشخص که برای انجام این نقش های مختلف آورده شده است به صفحه ی متعلق به آن شخص لینک شده است.این یک امکان هوشمندانه است که به شما برای کنجکاوی تان درمورد موزیکی که ممکن بود هرگز نمی توانستید به طریق دیگر آن را بیابید پاداش می دهد و درعین حال ارتباطات موسیقیایی که قبلا در مورد آن ها نمی دانستید را برایتان فاش می کند.

تیدال تنها یک سرویس در میان لیست بلندبالای سرویس های پخش آنلاین و در دسترس است، و زمانی که سخن از لیست های پخش، رابط وغیره به میان می آید اختلاف نظرهای زیادی درمورد انتخاب سرویس های دیگر وجود دارد. که ماحصل آن ها این است که اگر به دنبال یک سرویس پخش آنلاین با کیفیت بالاتر هستید یا فقط چیزی متفاوت با وضعیت عادی می خواهید ، ممکن است تیدال انتخاب خوبی برایتان باشد.

پارسی اکانت را دنبال کنید.

Leave a Reply

18 + 12 =