اسپاتیفایتیدال

مقایسه ی تیدال و اسپاتیفای

By جولای 20, 2020سپتامبر 27th, 2020No Comments
تفاوت تیدال با اسپاتیفای

در واقع بازار پخش آنلاین موزیک یک بازار شلوغ است،اما این بازار هنوز تحت سیطره ی یک پخش کننده ی بسیار معروف است: اسپاتیفای. با بیش از 100 میلیون کاربر در سارسر دنیا،اسپاتیفای از حکمرانی بر سایر رقبا لذت می برد. اما آیا این به آن معناست که اسپاتیفای برای همه مناسب است؟ علی رغم تمام مزیت هایش ، اسپاتیفای لزوما هرچیزی که طرفداران موزیک به دنبال آن هستند را ندارد، و به همین خاطر است که ما صحبت از مقایسه با یکی از بزرگترین رقبا را به میان آورده ایم: تیدال.

تیدال بدون ارائه ی مجموعه ای از امکانات که جای دیگر یافت نمی شود،نمی توانست با اسپاتیفای تفاوت چندانی داشته باشد. بنابراین تلفن های هوشمند،اسپیکرهای وایرلس،یا هدفون های بلوتوث تان را بردارید،و مقایسه ی مورد به مورد این دو سرویس پخش موزیک پرطرفدار را بررسی کنید تا بتوانید آن سرویسی که برای شما مناسب تر است را انتخاب کنید.

قیمت

قیمت اسپاتیفای و قیمت تیدال

برای کاربران فردی، اسپاتیفای دو سطح سرویس دارد:یکی سرویس رایگان و پشتیبان تبلیغات که به شما دسترسی کامل به مجموعه ی محتوای اسپاتیفای را می دهد،اما تعامل با آن را شدیدا محدود می کند( جدای از تبلیغات). و دیگری طرح پرمیوم با امکانات کامل که 10 دلار در ماه هزینه دارد، و برای یک صنعت در حال حاضر کاملا استاندارد است.اسپاتیفای همچنین یک طرح دانش آموزی ارائه می کند که فقط 5 دلار در ماه هزینه دارد و یک طرح خانوادگی شش نفره (با کنترل والدین) که 15 دلار در ماه هزینه دارد.

دانش آموزان یک پیشنهاد خاص دریافت می کنند؛ یک طرح پرمیوم دانش آموزی اسپاتیفای به شما حق دسترسی به یک حساب رایگان هولو (hulu) با پشتیبانی از تبلیغات، به علاوه ی دسترسی به زمان نمایش را می دهد. اگر قبل از این در اسپاتیفای ثبت نام نکرده اید، شرکت اسپاتیفای اخیرا اعلام کرده که به اعضای جدیدش یک دوره ی آزمایشی رایگان سه ماهه ارائه می دهد ، که نسبت به پیشنهاد رایگان 30 روزه ی قبلی افزایش قابل توجهی داشته است. تمام این طرح های پرداختی اسپاتیفای به شما اجازه  می دهند تا 10 هزار آهنگ را برای شنیدن به صورت آفلاین دانلود کنید.

اساسی ترین تفاوت بین این دو سرویس بسیار ساده است: تیدال هیچ سطح رایگانی که از تبلیغات پشتیبانی کند ندارد. اما البته که در آن چیزهای مهم تری وجود دارد.

طرح های تیدال اساسا بر اساس کیفیت پخش طراحی شده اند.طرح های پرمیوم تیدال دسترسی کامل به کاتالوگ محتوای تیدال و تمام امکاناتش را می دهند، اما کیفیت پخش را به 320 کیلیوبایت بر ثانیه محدود می کنند، یعنی کیفیت یکسان با اسپاتیفای، اپل موزیکف گوگل پلی موزیک، و بسیاری دیگر. طرح های های فای (hifi) مشابه با سطح پرمیوم هستند، به استثنای یک تفاوت مهم: طرح های های فای به شما اجازه می دهند که کل کاتالوگ را بدون افت کیفیت و با کیفیت مشابه سی دی پخش کنید، و دسترسی به یک مجموعه ی کوچکتر از آهنگ ها را با فرمت وضوح بالا(hi-res) می دهد که کیفیت را از این هم بالاتر می برد (در زیر بیشتر توضیح داده شده).

همچنین چندین طرح دیگر برای برنامه ریزی کاتالوگ تیدال وجود دارد که در زیر ذکر شده است:

  • پرمیوم (فردی) – 10 دلار در ماه
  • های فای (فردی) _ 20 دلار در ماه
  • پرمیوم (خانواده ،تا 6 کاربر) – 15 دلار در ماه
  • های فای (خانواده، تا 6 کاربر) – 30 دلار در ماه
  • پرمیوم (دانش آموزی) – 5 دلار در ماه
  • های فای (دانش آموزی) – 10 دلار در ماه
  • پرمیوم (ارتش) – 6 دلار در ماه
  • های فای (ارتش) – 12 دلار در ماه

البته پارسی اکانت ، به صورت ریالی امکان ارائه اکانت های پریمیوم تیدال را فراهم کرده است.

قیمت اکانت تیدال های فای

تمام طرح ها به شما اجازه می دهند تا آهنگ ها را در 5 دستگاه مختلف دانلود کنید تا به طور آفلاین بشنوید و از این دستگاه های به طور همزمان استفاده کنید.بااینکه هیچ سطح اشتراک رایگانی وجود ندارد اما تیدال یک دوره ی آزمایشی رایگان 30 روزه برای مشترکان جدید ارائه می کند.

علاوه بر این طرح دانش آموزی رایگان به همراه پشتیبانی از تبلیغات اسپاتیفای،هر سرویس دیگری را مغلوب می سازد.

برنده ی مقایسه: اسپاتیفای

قیمت پریمیوم سازی اسپاتیفای

دستگاه های قابل پشتیبانی

تیدال برای تمام پلتفرم های بزرگ اپلیکیشن ساخته است، از جمله برای ویندوز، مک، سیستم عامل های تی وی ، اندروید  و اندروید تی وی. با تاکید بر جمعیت علاقمندان به موسیقی، تیدال همچنین برخی اجزای پخش آنلاین بسیار سطح بالا از برندهایی از جمله Astell & Kern، Devialet، Denon، Harman، Kardon، KEF، Martin Logan، Meridian، را (که فقط چند مورد از آن ها را برشمردیم )، پشتیبانی می کند.

تیدال از دستگاه های رایج تری از جمله کنسول های بازی تا حتی پلتفرم روکو (Roku) که کمتر شناخته شده است پشتیبانی می کند. کاربرانی که می خواهند پخش آنلاین تیدال را در این دستگاه هایشان تجربه کنند ممکن است لازم باشد یک حساب پلکس(Plex) بسازند.

شما می توانید حساب تیدال‌تان را به پلکس اضافه کنید، و به این ترتیب شما می توانید از کلاینت پلکس در پخش کننده های مدیا و کونسول های بازی مختلف استفاده کنید.

دستگاه های پشتیبانی شده اسپاتیفای

اسپاتیفای نه تنها پلتفرم های اصلی را تحت پوشش قرار می دهد، بلکه دستگاه های اتصال صوتی بسیار کمی وجود دارند که این سرویس از آن ها پشتیبانی نمی کند.از اسپیکرهای هوشمند گرفته تا ساعت های هوشمند و حتی برخی برندهای صوتی که تیدال از آن ها پشتیبانی می کند، پشتیبانی دستگاه اسپاتیفای مسلما در میان تمام سرویس های پخش آنلاین موزیک بهترین است.

برنده مقایسه: اسپاتیفای

تنوع موزیک و اندازه ی کاتالوگ

این شاید سخت ترین مقوله برای قضاوت باشد.  از آگوست سال 2019 ، تیدال ادعای یک کتابخانه با 60 میلیون آهنگ و اسپاتیفای ادعای 50 میلیون آهنگ به علاوه ی 450 هزار پادکست کرده است. ما هنوز به یک منبع مستقل نیاز داریم تا بتواند این ادعاها را ثابت کند ، بنابراین فعلا در این جا به حرف آن ها اتکا می کنیم.

تنوع موزیک در تیدال و تنوع موزیک اسپاتیفای

تعیین تنوع موزیک نیز می تواند دشوار باشد. به طور کلی کاتالوگ تیدال به سمت هنرمندان رپ و هیپ هاپ متمایل است،خصوصا آن هایی که جوان و نسبتا ناشناخته هستند. این موضوع منطبق بر ساختار مالکیتی تیدال است، که بیشتر متشکل از موزیسین های موفقی مانند جی زد است ، که علاقمند به پرورش استعدادهای دیگران هستند. گرچه این تصور ما ممکن است به دلیل فرایندهای توصیه و ارزیابی تیدال جهت دار شده باشد ،چون که هردوی این فرایندها تمایل دارند ژانرهای گفته شده را بیشتر از دیگر ژانرها برجسته سازند.

درمورد این موضوع، کاتالوگ اسپاتیفای متوازن تر به نظر می رسد،گرچه بازهم این بازتابی از این است که سرویس چطور به صورت خودکار شروع به تنظیم خودش برای سلایق موسیقیایی نشان داده شده ی شنوندگان می کند. ما این را می دانیم که برخی هنرمندان به دلیل نگرانی هایی که درمورد پرداخت ناکافی حق امتیاز وجود دارد ،به طور جدی اجازه نمی دهند که موزیک شان توسط اسپاتیفای پخش شود ( بیشتر آن ها به خاطر سطح رایگان با پشتیبانی از تبلیغات اسپاتیفای است). تیلور سوییفت با سروصدای زیادی این شرکت را در سال 2014 تحریم کرد ، گرچه او از آن زمان برخی از آلبوم های خود را اضافه کرده است.

با توجه به ادعایی که درمورد اندازه ی کاتالوگ شده که بزرگترین نوع آن در این صنعت است ولی هیچ روش عینی برای ارزیابی این ادعا وجود ندارد، ما این قسمت را برابر درنظر می گیریم.

برنده ی مقایسه: مساوی

کیفیت صدا

کیفیت Hi-Fi

هرچقدر ارزیابی نوع و مقدار موزیک هر سرویس کار دشواری بود اما تعیین کیفیت صدا کار آسانی است. فایل های صوتی فشرده با کیفیت پخش 320 کیلوبایت بر ثانیه در بسیاری از دستگاه ها خوب به نظر می رسد، و برای شنیدن تفننی یا در مکان هایی که سرو صدای مزاحم زیادی به گوش می رسد این سرویس بیش از حد کفاف است. طرح پرمیوم تیدال اساسا مشابه اسپاتیفای است. اما اگر گوش هایتان مشتاق چیز بهتری هستند، شکست دادن سطح های فای تیدال که پخش صوتی دوگانه ی بدون افت کیفیت و مشابه با کیفیت سی دی را برای کل کاتالوگ و کاتالوگ کوچک تر اما ارزشمند آهنگ های با وضوح بالای آن امکان پذیر می کند، کار دشواری است.

یک هشدار کوچک در این جا وجود دارد: برای دریافت بیشترین پهنای باند پخش آنلاین تیدال، شما به یک دستگاه سازگار نیاز دارید. تقریبا تمام دستگاه های مورد پشتیبانی تیدال می توانند پخش های صوتی بدون افت کیفیت و با کیفیت مشابه سی دی آن را اجرا کنند. اما کاربران موبایل توجه داشته باشند که: این پخش های صوتی حجم داده ی اینترنت تان را با سرعت بیشتری (4برابر سریعتر) نسبت به سطح پرمیوم می خورد، اما آهنگ های با وضوح بالای تیدال حتی سریعتر از این حجم داده ی اینترنت تان را می بلعد!

درمورد صوت با وضوح بالا، تیدال از فرمت  MQA استفاده می کند تا صوت 24 بیت را برای آهنگ های سرآمدش تولید کند. برخی دستگاه های تیدال به شما اجازه ی پخش MQA را می دهند اما کیفیت را محدود می کنند (دستگاه های اپل)، درحالیکه دیگر دستگاه ها می توانند MQA را در عمق کیفیت مشابه استدیو و کامل آن پخش کنند.

برنده مقایسه: تیدال

ویدیوها، پادکست ها و غیره

تیدال زنده

این روزها، سرویس های پخش موزیک چیزی فراتر از تنها پخش موزیک هستند. ویدیوها، پادکست ها، مصاحبه ها، و کنسرت های زنده همه بخشی های مهمی از این ترکیب هستند. تیدال به دلیل تمرکز بر ویدیوها و ضبط کنسرت های زنده که برخی از آن ها برای این سرویس انحصاری هستند ، برگزیده شده است. تیدال یک کاتالوگ مشتمل بر 240 هزار ویدیو دارد که برخی از آن ها بخش هایی از کنسرت های زنده، کنسرت های زنده ی کامل ، یا شو های انحصاری می باشد. برای کاربران موبایل، قابلیت دانلود هرکدام از این ویدیوها برای تماشای آفلاین کمک بزرگی برای جلوگیری از هزینه های مصرف اینترنت است.

اسپاتیفای هم ویدیو دارد، اما وقتی صحبت از ارتقای آن ها به میان می آید این شرکت ضعیف عمل می کند. وقتی شما در اسپاتیفای جستجو می کنید دسته بندی برای ویدیو پیدا نمی کنید، و حتی تنظیمات فیلتر جستجو مانند “تماشای تمام هنرمندان”  گزینه ی “تماشای تمام ویدیوها” را ندارد. صفحه ی کمک در موضوع اسپاتیفای نیز کمک کننده نیست، تنها این موارد را ارائه می دهد: شما ویدیوها را از طریق جستجوی آن ها پیدا می کنید، و وقتی آن ها را پیدا کردید نمی توانید دانلودشان کنید.

اما پادکست ها داستان متفاوتی دارند. اسپاتیفای سرمایه گذاری سنگینی در طول 2 سال اخیر روی رسانه و شوهایش کرده است. اسپاتیفای نه تنها برای داشتن کاتالوگی با 450 هزار پادکست به خود میبالد بلکه محتوای پادکست اورجینال خودش را به همراه روش های جدید برای فروش تبلیغات در داخل آن ها توسعه داده است.پادکست ها حتی درحال باز کردن راهشان به داخل لیست های پخش تنظیم شده هستند، که این معروف ترین امکان اسپاتیفای است. تیدال زمانی که ما به عنوان ناشر این مقاله بررسی کردیم به طور کلی 21 پادکست داشت .

به اینکه ما با کاتالوگ ویدیوی تیدال تا حد زیادی تحت تاثیر قرار گرفتیم ،اما شما در یک سرویس پخش آنلاین موزیک ، در درجه ی اول بخاطر صدا عضو می شوید. با افزایش روزافزون محبوبیت شنیدن پادکست ، ما امتیاز این بخش را به اسپاتیفای می دهیم.

برنده مقایسه: تیدال

نتیجه گیری

برای اکثر شهروندان بومی، کاتالوگ موزیک گسترده ، پشتیبانی قوی دستگاه ها ، و تنوع طرح های رایگان و پرداختی ، اسپاتیفای را انتخابی بدیهی می سازد. این تصادفی نیست که اسپاتیفای مشهورترین سرویس پخش آنلاین موزیک در سرتاسر جهان است. بنا بر این دلایل ، ما اعلام می کنیم که اسپاتیفای برنده ی نهایی است.

با این همه در جهان فایل های دیجیتالی فشرده، سطح های فای تیدال یکی از اندک امکاناتی است که علاقمندان سرسخت موسیقی دارند تا موزیکی با بیشترین شباهت به اصل و مبدا آن را از یک سرویس اشتراکی دریافت کنند. اگر شما خودتان را در این دسته بندی کوچک اما متمایز(های فای) یافتید، به خودتان مدیون هستید تا یک بار آن را امتحان کنید.

اگر علاقمند به خواندن بیشتر در رابطه با این دو نرم افزار فوق العاده پخش آنلاین موسیقی هستید، پیشنهاد میکنیم مقاله تیدال چیست ؟ و مقاله اسپاتیفای چیست ؟ را در پارسی اکانت مطالعه کنید.

اگر سوال یا پیشنهادی در رابطه با مقالات داشتید، خوشحال میشیم که آن را با ما در میان بگذارید.

Leave a Reply

بیست + 20 =